A blogról

Mi lenne, ha az ELTE egyetem lenne? Mi lenne, ha az ELTE elkezdene közeledni az egyetem ideája felé? Kiszolgálna olyan alap szükségleteket, amire egy egyetem való.

Beszéljünk nyíltan az ELTE-ről! Hogy milyen most, és milyen lehetne.

Véleményed van?

Cikket, kritikát, véleményt, javaslatot az ELTE-től ide küldhetsz. Írásod (ha külön nem kéred az ellenkezőjét) név nélkül jelenik majd meg.

Linkelj!

Legutóbbi hozzászólások

  • phaszfej: Tényleg jó hely volt. Főleg a szauna, meg a medence és a büfé, meg a lelátó fönt. Jó melegszendvic... (2015.07.09. 14:27) Uszoda az Ajtósin
  • Lily314: Jancsika a jegybeírás időpontjairól megfeledkezett. Tíz kurzus tíz oktatója ad meg jegybeírási idő... (2012.01.05. 21:56) andragógusképzésről küldték
  • ebtenyeszto: Garatulálok a jo és célratörő helyzetelemzésekhez! Sokan mondunk hasonlókat evek óta, nem sok pozi... (2010.04.09. 11:51) PePszi
  • kekec512: Igy van. Valsagtanacskozasok vannak, de elorelepes nem hiszem. A kozbeszerzes meg ki sincs kirva d... (2010.04.09. 07:51) Minek ide vegyszer...
  • kekec512: Igy van tudni kellene, hogy mire kepez az egyetem egy szakon - varhatonam milyen munkaeropiaci val... (2010.03.30. 23:31) Kitekintő
  • Utolsó 20

Pénz, pénz, pénz - fizetés

2008.05.20. 14:39 :: én-te-ő

Miért megy valaki tanárnak? Sokáig úgy gondoltam, hogy hivatástudatból. A csoporttársaim közt sokan vannak, akiket csak idesodort az élet, nem vették fel kutatónak / mérnöknek / orvosnak / színésznek, ide meg igen. Valami diploma pedig kell.

Most tekintsünk el tőlük, és nézzük csak azokat, akik azért tanárok, mert tanítani akarnak. Gyerekeket írni, kamaszokat verset elemezni, egyetemistákat integrálni, felnőtteket számítógépet használni. Át akarják adni a tudásukat, szívvel-lélekkel. Egy pedagógia tanáromtól hallottam, hogy a felmérések szerint nekik (tehát a lelkeseknek) átlagosan 7 év kell a magyar oktatásban ahhoz, hogy kiégjenek, megkeseredjenek. Ez nem elmélet, ez statisztika. Hét év alatt lesz az ötletekkel teli pályakezdőből rémálmaink megkeseredett tanára. De miért?

A tanári pályával ma már nem jár megbecsülés. Regényt lehetne írni róla, hova lett, de most már nincs. A tanárt le lehet köpni, meg lehet verni, meg lehet vetni, és meg is teszik. Ez nem az a szakma, amit anyuka dicsekedve mesél a piacon: Pistikémből tanár lett! Anyuka arra lenne büszke, ha Pistike jól keresne.

Mert még jól sem keres. A tanári fizetésről még az is tudja, hogy siralmas, aki azt se tudja, mennyi is pontosan. Most épp ennyi, ha jól értem. Ebből a pénzből meg lehet élni. Nem jól, valahogy. Nem telik belőle tudományos folyóiratokra meg saját számítógépre, se nyaralásra. Egy tanár házaspárnak kettőnél több gyerekkel már kifejezetten megélhetési gondjai lehetnek. Nem a legújabb herripotter a tét, hanem a gyerek téli cipője.

Egyenletesen jól az végzi a munkáját, akit megfelelően honorálnak. Ha a tanári fizetésből nem lehet megélni, az ember pályát vált, vagy mellékes után néz. Mondjuk magántanítványokat fogad. Délutánonként nem azon tanakodik, hogy tegye jobbá az óráit, hanem mások diákjait korrepetálja. Dolgozatokat éjjel javít (ha javít). Emellett ott fog lógni, ahol tud. Egy perccel sem lesz többet a munkahelyén, mint muszáj. Nem szervez szakkört, se tanulmányi kirándulást, vagy specit. Hagyja őt mindenki békén.

Tisztelet a kivételnek.

7 komment

Címkék: pénz fizetés

A bejegyzés trackback címe:

https://elte.blog.hu/api/trackback/id/tr46478553

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

eltetansegg 2008.06.11. 11:34:53

Nagy életművész az, aki meg tud élni a tanári fizetésből. Havi 110ezer forint körül kapok főállású tanseggként. Harminc éves elmúltam. Én vagyok a legfiatalabb a tanszéken, a 40 alattiak döntő többsége szintén tansársegéd, tehát ugyanennyit keres. Ebből a pénzből magamat is alig tudnám eltartani (vö. lakáshitel), de van egy GYES-es lévő feleségem és egy két és fél éves kisfiam. A havi lakástörlesztés + rezsi 150ezer forint (vö. 110ezres nettó keresetemmel).

JV 2008.06.11. 11:59:44

Keress másik munkát, vagy költözz kisebb kéróba, amit tudsz fenntartani, fizetni.

Gondolkodni kellene előbb, utána panaszkodni.

eltetansegg 2008.06.13. 10:02:11

Kedves JV,

Nem panaszkodtam. Havonta plusz félmillió forintot keresek nettó, mellékállásból.

Csak azt írtam, hogy nem lehet megélni a tanári állásból. Különben ennek súlyos ára van, amit a társadalom fizet meg. A tanárok többségének nincs jól menő mellékállása, mint nekem. Ezért nem tud könyvet venni, frusztrált, stb. Aki tud, menekül - éppen ahogy te javasoltad. Az eredmény: gagyi oktatás, amelynek az eredménye a képzett fők sokasága helyett a korlátoltság, ami a hozzászólásodból is süt.

Csak az marad tanári pályán, aki

a, semmi másra, még titkárnőnek sem jó, és persze valójában tanárnak is alkalmatlan, de mivel a tehetséges tanárok másban is tehetségesek, főleg csak a tehetségtelenek között lehet válogatni

b, lelkiismeretes, jó tanárok, akik vállalják, hogy nyomorognak és nem lesz családjuk

c, lelkiismeretes, jó tanárok, akik szerelemből tanítanak, és mellékesen másból élnek.

Én azt szeretném hinni, hogy a c-be és nem az a-ba tartozom.

gabcigirl 2008.11.10. 15:06:17


Én nem vagyok tanár. De szomorúnak tartom, hogy felelősségteljes állásban, nagy intellektuális tőkével bíró emberek az állam hülyesége miatt tengődnek lúzersorban.

én-te-ő 2008.11.24. 18:16:56

Hogy mennyire lúzersorban: egyetemi végzettséggel egy középiskolai óraadó tanár órabére alig több, mintha borítékolna diákmunkában. (Óraadó: nem vették fel teljes állásban valamiért).

Triton_42 2008.12.17. 04:53:19

Igazából nem értem a felháborodást ezen téma körül, elvégre a tanárok olyan jelentéktelen dologgal foglalkoznak, mint a gyerekek, a jövő nemzedéke. Úgy tűnik ma már nem érdekel "odafent" senkit, hogy milyen jövő nemzedék lesz.
(megjegyzés: ha egyszer (talán) végzek, nekem is tanári szakos diplomám lesz, és azt terveztem, hogy tanítani is fogok vele, ha már arra való:D)

2008.12.30. 12:30:14

Geológiához kapcsolódó gyakorlatot tartottam egy évig a TTK-n, félévente nem egész 30, azaz harmncezer Ft-ért. Ebből a terepgyakorlat útiköltségét tudtam csak finanszírozni. De élveztem. Ezért tettem...:)
süti beállítások módosítása